31. juli – 15. september 2012 | åbent tir – søn, 14.00 – 19.00
SVEND AAGE SØRENSEN – `En mærkelig mester fra Christiania´
OM SVEND AAGE
Signatur
Nogle malere finder tidligt et malesprog, for at blive deri resten af deres dage – så kan man sige, at `sproget´ rigeligt er deres signatur. Enhver kan straks fortælle hvem ophavsmanden er.
Sv. Aage udforskede adskillige sprog. Det abstrakte – det kubistiske og en art stiliseret naturalisme, og som de fleste malere arbejdede han hen imod en syntese af det hele.
Denne bog gør ikke krav på at opvise den store saglighed – egentlig vil vi blot vise et lille udsnit at Svend Aages værk, som så mange Christianitter og Christianshavnere kendte og elskede.
Sv.Aages livs- og maleforløb kender jeg slet ikke – og de sidste mange år, hvor jeg var tæt på Svend Aage, levede han sit hemmelige liv i en lille otiumlejlighed på loftet over Gallopperiet. Her havde han, træt af tumulten, trukket sig tilbage efter at have passet Gallopperiet i årtier. Og her boede han sammen med sit kunstneriske livsværk, som nu er en del af Stadens Museum for Kunst´s permanente samling.
Sprogserier
Sv. Aa. havde en periode i 1970-80´erne, hvor han udforskede kubismen seriøst og inderligt og dér lagde grunden til sine senere værker. Senere kom så kasketkonkretismen. Derfor viser katalogets sider en – forhåbentlig meningsfuld – blanding af hans forskellige udtryksformer. Man må huske på at en maler har en hukommelse som en elefant og pludselig kan fortsætte et tema han var i gang med for tyve år siden – som om intet var hændt – højst et lille stilistisk kvantespring. Tilskueren kan betragte kataloget som en Rosetta-sten med forskellige malesprog og selv drage sine konklusioner.
Minefeltet, Christianshavn og Christiania
Svend Aage ankom til Christiania i 1973 efter en lystig periode i Minefeltet (café Nick) og efterfølgende job som bademester og plakattrykker på
Kofoed Skole.
Snart efter indflytningen på Fristaden åbnede han sammen med Loppe-Benny Gallopperiet, som senere fik tilnavnet : Stadens Museum for Kunst. Her blev, passede og servicerede han skabende sjæle i 35 år, med ydmyghed, bestemthed og pligtfølelse af den gamle skole – den socialistiske skole.
Sv. Aa. var socialistisk demokrat. Mens han ventede på gæster på Gallopperiet, malede han.
Parnasset
I disse tider hvor medierne råber på ung kunst og `uddannede´ kunstnere – som om man kan undervises i at være kunstner? – er det rart at have kendt en ægte kunstnernatur som Svend Aage. Parnasset var for han en by i Rusland og helst forærede han sine billeder væk. Og jeg tror ikke han kendte den høje kunstneriske værdi af sit værk.
Hippier i Bådsmandsstrædes Kaserne
Tilsyneladende var det ham en kilde til evig moro at hippierne – af alle – havde slået sig ned i en kaserne. Hans billeder viser vældige mængder af militærkasketter, bowler- og hattedamehatte, hippiehatte. Hans kubisme overføres til kasket og hatteformer, hvor militæret, kapitalen og
anarkisten opfører en Kafkask hattedans, med en splint af parykblokke og giner… Hvor havde han det fra?
Omhandlede det tilværelsens absurditet eller det kasketinddelte borgersamfund med kors og bånd og kasketter på? Besynderligt- og han har aldrig, så vidt vides – forklaret denne forbavsende hattefascination nærmere til nogen. Eller nærmere: vi spurgte ikke i tide.
Flødegul, kraplak, koboltblå og stærk grøn
Egentlig har han fladtrykt den tredimensionelle kubisme, (op)tegnet sit politiske budskab og med lystfølelse farvelagt disse næsten konkrete kompositioner med sin helt specifikke farveholdning. Flødegul, kraplak, koboltblå, stærk grøn, afbrudt af pludselige anfald af gråt i gråt.
Svend Aages mærkelige univers:
En mærkelig mester fra Christiania.
Havde han blot levet nogle år endnu og oplevet denne enkle, kærlige bog og den
kommende udstilling af hans livsværk.
Ingrid Kiopmanhafn – Borum, København d.11. april 2012
__________________________________________________________________________________________________